Itikāfs: pamestā sunna Sunna

itikaf 3Lielākajai daļai muslimu, Ramadāns ir svētku laiks. Atceros, kā mans brālis lūdzās vecākiem, lai ļauj viņam pavadīt nakti vietējā masdžidā, kur viņa draugi veica itikāfu. Esot prom no vecāku acīm, viņi plānoja jautri pavadīt laiku. Tā kā viņi bija bērni, viņiem var piedot to, ka uztvēra itikāfu kā iespēju jautri pavadīt laiku. Tomēr ir nožēlojami redzēt pieaugušos ievērojam Itikāfu, neizprotot šī pielūgsmes veida nopietnību. Vēl jo vairāk, daudzi ir vienkārši pametuši šo sunnu. Ar šo rakstu mēs ceram iedrošināt muslimus ievērot itikāfu un izskaidrot nepareizos pieņēmumus, kas viņus varbūt attur no šīs sunnas praktizēšanas.

Itikāfs Kurānā un hadīsos

‘Itikāfs’ nozīmē atrasties masdžidā, lai pielūgtu Dievu. Dievs to ir licis ievērot Kurānā, un tā ir arī Pravieša (s) sunna. Kurānā Dievs saka: “Un [piemini, kad] Mēs noslēdzām derību ar Ibrāhīmuun Ismāīlu par to, ka viņi abi attīrīs Manu Namu tiem, kuri [to] apies, kuri [tur] nodosies kalpošanai [itikāfā], kuri [tur] klanīsies un kuri [tur] kritīs pie zemes.” (Kurāns 2:125)

Daudzi hadīsi mums vēsta, ka arī Pravietis Muhammads (s) ievēroja itikāfu. Saskaņā ar Pravieša (s) sievas Aišas atstāstīto hadīsu, Pravietis (s) mēdza praktizēt itikāfu pēdējo desmit Ramadāna dienu laikā, līdz Dievs paņēma viņa dvēseli. Viņa sievas ievēroja itikāfu arī pēc viņa nāves. (Bukhārī un Muslims)

Kāds ir itikāfa mērķis?

Viens no vispārākajiem šīs pielūgsmes formas mērķiem ir meklēt spēka nakti (Lailat-ul-Kodr), kas iekrīt vienā no nepāra naktīm pēdējo desmit Ramadāna dienu laikā. Tas ir arī laiks, lai tuvotos Dievam caur lūgšanām (solā), Kurāna lasīšanu un dhikr (pielūgsmes) veikšanu.

Kad mēs varam ievērot itikāfu?

Labākais laiks itikāfam ir pēdējās desmit Ramadāna dienas. No Abū Hureiras hadīsa mēs zinām, ka Dieva Vēstnesis (s) ievēroja itikāfu desmit dienas katrā Ramadānā, un gadā, kad viņš mira, viņš veica itikāfu divdesmit dienas. (Bukhārī) Tomēr ir arī pierādīts, ka Pravietis (s) to ievēroja desmit dienas Šavvāla mēnesī. (Bukhārī) Tāpēc itikāfu drīkst veikt gada jebkurā laikā. Lai ievērotu itikāfu, nav jāatrodas gavēņa stāvoklī.

Itikāfa garums

Islāma zinātnieku domas par itikāfa garumu dalās, svārstoties no viena brīža līdz vienai dienai. To var pamatot ar Pravieša (s) hadīsu, kurā viņš atļāva Umaram ievērot itikāfu masdžidā Al-Haram vienas nakts garumā, lai viņš piepildītu zvērestu. (Bukhārī)

Maksimālais dienu skaits, kad Pravietis (s) ievēroja itikāfu, bija trīsdesmit. Mēs par to uzzinām no hadīsa, kuru atstāstījis Abū Saīd al-Khudri: “Allāha Vēstnesis (s) ievēroja itikāfu pirmo desmit Ramadāna dienu laikā; tad viņš veica itikāfu vidējās desmit dienās mazā teltī, kuras durvju priekšā bija niedru paklājs. Viņš paņēma paklāju rokās un pacēla to nost. Tad viņš izbāza laukā galvu un runāja ar cilvēkiem, un viņi nāca viņam tuvu klāt. Viņš teica: ‘Es veicu itikāfu pirmo desmit dienu laikā, meklējot šo nakti; tad es veicu itikāfu vidējo desmit dienu laikā. Tad kāds pie manis atnāca un teica, ka ir pēdējās desmit dienas, tāpēc tas, kurš vēlas ievērot itikāfu, ļaujiet viņam to darīt.’” (Muslims)

Kur lai ievēro itikāfu?

Saskaņā ar Islāma zinātnieku viedokli, itikāfu drīkst ievērot tikai tādā masdžidā, kur notiek kopīgās lūgšanas. Atrašanās masdžidā atdala cilvēku no pasaulīgajām aktivitātēm un ļauj koncentrēties uz pielūgsmi.

Arī sievietēm itikāfs ir jāveic masdžidā. Tomēr sieviešu gadījumā nav nepieciešams, lai masdžidā tiktu noturētas kopīgās lūgšanas, jo sievietēm nav obligāti jāveic lūgšanas kopā ar citiem. Saskaņā ar šeiha Muhammeda ibn Sālih al-Uthaimīna teikto, sieviete var veikt itikāfu tikai tad, ja nav fitnas (kārdinājuma) iespējas, kā tas ir masdžidā al-Harām, jo tur nav atsevišķas vietas sievietēm.

Pārtraukums itikāfa laikā

Saskaņā ar Pravieša sievas Aišas teikto, “mutakifa (cilvēks, kas ievēro itikāfu) sunna ir neapmeklēt slimos, nepiedalīties bērēs, neaizskart sievu vai nestāties ar viņu intīmās attiecībās un neiet laukā citu iemeslu dēļ kā vien to, kas ir neizbēgami.” (Abū Daūds) Ibn Kudama saka, ka dēļ visa, bez kā viņš nevar iztikt un ko nevar izdarīt masdžidā, mutakifs drīkst iziet. Tas neanulē viņa itikāfu, ja vien viņš nepatērē pārāk daudz laika tā veikšanai. Tātad viņam ir atļauts atstāt masdžidu ēdiena, dzēriena un dabisko vajadzību dēļ.

Kā sievietes veic itikāfu?

Sievietes veic itikāfu tāpat kā vīrieši. Tomēr precētām sievietēm itikāfa izpildei ir nepieciešama vīra atļauja. Ir zināms, ka Pravieša (s) sieva Aiša lūdza Pravietim (s) atļauju veikt itikāfu, un viņš deva tam atļauju; tad Hafsa (Pravieša (s) sieva) lūdza Aišai palūgt atļauju viņas vārdā un Aiša to izdarīja. (Bukhārī)

Itikāfs: pamestā sunna

Ar nožēlu ir jāpiezīmē, ka šodien daudz muslimu ir atstājuši šo sunnu. Liekas, ka mums ir grūti nodalīt sevi no pasaules pat uz īsu laiku. Ir pienācis laiks apsvērt mūsu patiesos centienus pēc Paradīzes un izvērtēt mūsu ticības stiprumu.

——————————–

Raksta autore: Sumaira Dada; avots: www.hibamagazine.com



  • Komentāri

    1. hmmm

      es biju Moseja pirms divi gadi tiesi uz pedejam 10 dienam – jasaka godiigi ka nekada koncentreesanas tur nesanak jo berni blauj, spelejas un pasas masas vel blauj uz berniem. tapec labak majas. jo moseja tiec grustiits un apspardiits un nevar nosleegties sevi uz lugsanu 🙁 nju tada mana pieredze

    2. UMARS

      nu nejau 24 stundas pēc kārtas tur skaraida bērni un bļaustās sievietes.?!
      Ir vēl viena aizmirsta sunna,sievietei labak skaitīt lūgšanu viņas mājās un viņas atalgojums par lūgsanu mājās ir neskaitāmi lielāks par lūgsanu mošejā.turklat ,ja viņas balss vai berni taisa problemas citiem lūdzejiem tad viņai iet uz mošeju vispār ir haram.
      Jā ,Pravietis autentiskā hadisa teica,ka neliedziet savam sievietem iet uz mošeju ,ja viņas to vēlas,bet neaizmirsīsim arī ppravieša mīļākas sievas Āišas teikto,kad viņai atgādinaja so hadisu un sūdzējas ,ka citi muslimi neļauj sievām iet uz mošeju,viņa teica,,tagad vairs sievietes nav tādas,ka bija..,,
      tāpēc mās,hmmm,ja tu vēleis turet itikaf Ramadana,netiekot traucetai ,tad visu pārejo gadu ir jānodarbojas ar dauwa un jāmaca māsam Islāms,kaut vai elementāras un ļoti svarīgas ,bet diemžel daudziem nezinamas lietas,kā piemēram Mošejas apmeklēšanas etiķete,mošejas tiesības un mana,ka apmeklētāja pienākumi.Lai Allah vairo mūsu zināšanas un dod spekus praktizēt un nodod citiem!

    Atstāt komentāru